Bordsdekorationer!

Idag har vi haft Anna-Karin hela dagen och har pysslat med bordsdekorationer. Som att jag gjorde det på gymnasiet på bordsdekorations lektionerna så tänkte jag att jag skulle ha kvar nått från det, men det var allt en smula klurit:)
Först började vi med en bordsdekoration som skulle vara rund och ska då ha en jämn yttre form.
*
*

Först så skär man till oasisen och formar den efter utseendet på krukan
Här har vi då början, filat till oasisen och sedan börjat med läderblad till att göra en manschett runt om.
*
*

Sedan sätter man i toppblomman som då ska sitta i mitten som då avgör formen på dekorationen, ju högre upp man sätter den ju större dekoration blir det och fler blommor behövs. Sedan satte vi i fyra blommor som ska vara i linje med topp blomman för att man ska få den rätta formen.
*
*

Här har vi det färdiga resultatet. Det har då fyllts ut med grönt och statice, för ingen oasis får synas! Vi har använt oss utav radiell stickteknik, då blommorna sticks in på sidan kan man säga och sedan möts de vid en och samma mittpunkt.
Jag tyckte ändå jag fick till det bra, förutom att jag fick sticka om ett antal gånger och det ska man helst inte göra, för tillslut kan det vara att det inte finns några fler ställen att sticka ner blommorna på.
*
*
Nu till den sista dekorationen som var en avlång bordsdekoration i linjer
*
Vi började precis som den första, med att skära till oasisen och göra en manschett utav läderblad och även sätta i en toppblomma.

Som innan då så avgör rosen som är toppblomman höjden men sen ser ni att vi satt blommor långt ut på sidorna, såkallad lejongap och det är dem som gör den långa linjen. Och detta var en dekoration med linjer, så det finns tre linjer, långa linjen, där lejongapen är sedan finns den även centrallinje och sido linje.
*

Här har vi tagit rosor som den centrala linjen, och den går från denna sidan och sedan till andra sidan i en linje och för att få det mer utfyllt så sätter man dem i sicksack. Och  bredvid rosorna använde vi oss utav chrysantemum och dem utgjorde sidolinjen och på samma sätt som centrallinjen så gick dem från denna sidan till andra sidan i linje mot toppblomman.
*
*

Här har vi slut resultatet, och då har vi även fyllt ut den med grönt och statice (den lila blomman)
Jag hoppas jag förklarat rätt nu så ni förstår=)
*
*
Ha det bäst!
Puss o Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0